جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

جستجو و نجات دریایی

 

جستجو و نجات دریایی 

(شماره تماس:44992257  و  44992274)

sar 

کنوانسیون جستجو و نجات دریایی که در ٢٧ آوریل ١٩٧٩ در کنفرانس هامبورگ تصویب و در ٢٢ ژوئن ١٩٨٥ لازم‌الاجرا شد، با هدف تدوین سیستمی جهانی برای جستجو و نجات ایجاد شده است تا هماهنگی لازم توسط سازمان‌های نجات و  همکاری لازم میان سازمان‌های نجات همسایه (در صورت نیاز) برای نجات افراد دچار اضطرار در دریا، بدون توجه به محل وقوع سانحه انجام شود. دولت ج.ا.ایران در سال ۱۳۷۳ به کنوانسیون مذکور ملحق گردید.

سار  

 

محدوده تحت نظارت جستجو و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان منطبق بر مرز استانی و از شهرستان آستارا تا شهرستان چابکسر می باشد. این محدوده تحت نظارت یک مرکز اصلی هماهنگی نجات دریایی( MRCC) مجهز به  تجهیزات رادیویی پیشرفته و یک مرکز فرعی جستجو نجات واقع در بندر آستارا می باشد.

 مرکز هماهنگی نجات دریایی  با پرسنل مجرب بطور ٢٤ ساعته آماده پاسخگویی به شناور های نیازمند به خدمات جستجو و نجات می باشد شماره تلفن اضطراری ١٥٥٠ در سراسر کشور و به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشهای مربوط به حوادث دریایی می باشد. این شماره نیاز به پیش شماره نداشته  و با تلفن همراه نیز قابل شماره گیری می باشد.

شماره تماس مرکز  اصلی هماهنگی نجات دریایی (بندر انزلی):  44425540-013

شماره تماس مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی (بندر آستارا):44838261-013

منطقه تحت پوشش  

 

وظایف  مراکز جستجو و نجات دریایی:

وظایف و مسئولیت هایی که بر طبق کنوانسیون SAR برای کشورهای عضو در نظر گرفته شده است توسط مراکز اصلی و فرعی جستجو و نجات دریایی در حال انجام می باشد و مرکز جستجو و نجات دریایی بندر انزلی نیز در هنگام انجام عملیات جستجو و نجات دریایی با بهره گیری از توان کارشناسان مربوطه و توان تجهیزاتی خود و ارگانهای همکار اقدام به رسیدگی به سوانح و نجات جان انسانها در دریا می نماید .

وظایف و مسئولیت هایی نیز در کنوانسیون های دیگر همچون کنوانسیون SOLASبخش ۵ و کتاب هایی مثل IAMSAR MANUAL جلدهای ۱ ، ۲ و ۳ برای مراکز اصلی و فرعی جستجو و نجات دریایی ذکر شده است که این الزامات بین المللی نیز توسط این مرکز در حال انجام می باشد .

بر اساس مسئولیت ها و وظایف محوله به سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع ملی در امر جستجو و نجات دریایی درتاریخ 75/2/11 بخشنامه ای از جانب معاون اول رئیس جمهور وقت به کلیه وزارتخانه ها ، سازمان ها ، مؤسسات ، شرکت های دولتی ، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری های سراسر کشور ابلاغ گردید که به موجب آن کلیه دستگاه های اجرایی کشور ملزم گردیدند تاحد توان ، امکانات و اختیارات خود در هنگام بروز سوانح دریایی در آبهای تحت حاکمیت کشور جمهوری اسلامی ایران با سازمان بنادر و دریانوردی همکاری نمایند.

  

 شناور پیشرفته ناجی  14 جهت عملیات جستجو و نجات دریایی:

 

 ناجی

مشخصات شناور ناجی بوت سرویس:

 طول سرتاسری: ۱۹,۶ متر

  عمق شناور: ۲,۸۵ متر

  آبخور با ظرفیت کامل: ۱,۱۱ متر

  سرعت حداکثر : ۴۳ گره برابر ۷۹ کیلومتر در ساعت در دریای آرام

  سرعت خدماتی: ۳۰ گره دریایی برابر با ۵۵,۵ کیلومتر در دریای متوسط

  ظرفیت ناخالص حجمی: ۴۴

 

* ویژگیهای شناورناجی:

  ظرفیت مخازن سوخت: ۲۵۰۰ لیتر مخزن سمت راست + ۲۵۰۰ لیتر مخزن سمت چپ

  قدرت موتور: ‌۲ *۱۰۰۷ KW at ۲۳۰۰ RPM

  قابلیت دریانوردی: تا فورس ۸

 

* قابلیتهای شناورناجی:

 کنترل عرشه، سینه، پاشنه و موتورخانه از پل فرماندهی از طریق دوربین های مدار بسته

  توانایی برگشتن به حالت اولیه در صورت وارونه شدن

  تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته و تور ویژه نجات جهت گرفتن مصدومین

جی مینی دارای 1 دستگاه قایق

 ·         تجهیزات ارتباطی:

 دو دستگاه  V.H.F_ D.S.C 

 M.F/H.F_ D.S.C  یک دستگاه  

 V.H.F Radio   یک دستگاه 

    D.F  یک  دستگاه 

 

* سیستم ارتباطی اضطراری:

 ۳ Portable G.M.D.S.S

Satellite Communication

Tel. Fax        

Internet Linkage   

 

 
   

 

 

 

تاریخ بروزرسانی : ۷ فروردین ۱۳۹۶ ۰۹:۵۸

اطلاعات بیشتر :