چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
 
 
تاریخچه
بی شک از زمانیکه انسانها در سواحل دریای خزر ساکن شدند، با دریا سر و کار داشتند و برای گذشتن از دریا به منظور داد و ستد و نزدیکی با اقوام دیگر و بهره گیری از منابع دریایی، به ساخت قایق ها، کشتیهای کوچک و بزرگ بادبانی و تجاری مبادرت ورزیدند. خلیج انزلی همیشه از دو منظر مورد توجه دریانوردان بوده است.
۱‬- موقعیت طبیعی خلیج و کانال انزلی
۲- موقعیت جغرافیایی انزلی و نزدیکی آن به مراکز تجاری گیلان
این بندر در سال ۱۳۰۶ که تحت مدیریت کشور روسیه بود، به مقامات دولتی وقت تحویل داده شد و در سال ۱۳۰۱ نیز اولین کشتی توسط آلمانیها از اروپا به بندر انزلی آورده شد. در سال ۱۸۹۵ میلادی برابر با ۱۲۷۴ خورشیدی، کار بنای موج شکن غازیان به طول ۷۵۰‬ متر و موج شکن انزلی به طول ۵۲۰ متر شروع و درسال ۱۹۱۴ میلادی برابر ۱۲۹۳ خورشیدی، پروژه احداث موج شکنها پایان یافت.

 

امکانات بندری و کشتیرانی

 

بندرانزلی، با دارا بودن قدمتی دیرینه و منحصر بفرد، یکی از مناطق فعال در بین کشورهای حاشیه دریای خزر و بزرگترین بندر حاشیه شمالی کشور می باشد که علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری، بدلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی اروپا - آسیا، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. با توجه به سرمایه گذاریهای بعمل آمده در زمینه ایجاد زیر ساختهای مناسب، وجود انبارهای چندمنظوره، ترمینالهای متنوع، دارا بودن مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری و با داشتن عنوان اولین منطقه مجهز به سیستم ترافیک دریایی، این بندر از بنادر موجود در سطح کشور و منطقه متمایز شده است.

بندرانزلی با استفاده از فناوری اطلاعات، تمام تشریفات بندری و گمرکی را از طریق شبکه رایانه ای مشترک بندر و گمرک به صورت مکانیزه انجام می دهد و زیرساختهای لازم را جهت تحقق سیاست داد و ستد الکترونیکی فراهم کرده و همواره در این خصوص جزو بنادر پیشرو کشور محسوب می‌شود.



سابقه تصویری بندرانزلی
نشت یابی و آشنایی با گاز سنج ها

 

فواصل بندر انزلی با مراکز بنادر حاشیه دریای خزر

 

 

 

 

منتا

 

 

  

حمل و نقل دریایی

 

ناوگان کشتیرانی ‌ایران، سومین کشور از نظر ظرفیت ناوگان و دومین کشور از نظر ظرفیت ناوگان تجاری مربوط به کالای عمومی‌ در دریای خزر است و با ۴۲ فروند کشتی در دریای خزر فعالیت می‌کند و به عملیات جابجایی کالا مشغول است. از این تعداد ۲۴ فروند مربوط شرکت کشتیرانی دریای خزر و ۱۸ فروند توسط بخش خصوصی و شرکت‌های حمل ‌و نقل دریایی اداره می‌شوند، همچنین تعداد ۲۸۴ فروند کشتی در دریای خزر تردد می‌کنند که از این تعداد، ناوگان تجاری، نفتی و مسافری کشورهای حاشیه خزر مشتمل بر ۱۸۷ فروند کشتی‌ حمل کالای عمومی، ۶۸ فروند کشتی‌حمل کالای مایع، نفتی و تانکر، پنج فروند کشتی‌ رورو، ۱۴ فروند کشتی‌ واگن بر یا فری و ۱۰ فروند کشتی‌ مسافری است.

در حال حاضر جمهوری اسلامی‌ ایران فاقد کشتی‌ رورو، فری یا واگن بر و همچنین مسافربری در دریای خزر است. شایان ذکر است تنها کشتی مسافربری ایران در دریای خزر کشتی میرزا کوچک خان است.  

 

 

   ظرفیت های بنادر و دریانوردی استان گیلان دریک نگاه

 

 

محورهای دریایی تجاری و ترانزینی ساختار نظام دریا محور استان گیلان در افق سال ۱۴۱۵

سیاست فضایی

نام محور دریایی

ایجاد و توسعه فضایی

انزلی ترکمن باشی

پالایش و بهبود فضایی

انزلی - آکتائو

پالایش و بهبود فضایی

انزلی - ماخاچ کالا-آستراخان

ایجاد و توسعه فضایی

انزلی - باکو

پالایش و بهبود فضایی

آستارا -باکو

ایجاد و توسعه فضایی

آستارا - انزلی

ایجاد و توسعه فضایی

انزلی - نوشهر و امیرآباد

 

 

معرفی امکانات و توانمندی های بندر انزلی (سال ۱۴۰۰)

 

 

        موقعیت:

 

واقع در استان گیلان و سواحل جنوبی دریای خزر

فاصله تا تهران: 365 کیلومتر

فاصله تا مرکز استان( رشت ) :  ۴۰ کیلومتر

فاصله تا اولین فرودگاه هوایی :  ۳۵ کیلومتر

 

        قابلیت‌ها و مزیت‌ها:

 

­       برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی منطقه‌ آزاد تجاری- صنعتی کشور

­       قرار گرفتن در مسیر اصلی کریدورهای بین المللی ترانزیت کالا (  شمال - جنوب و شرق غربو...)

­       دسترسی سریع و آسان مراکز داخلی به مواد اولیه وارداتی ، تحویل و تحول کالا در کمترین زمان

­       دارا بودن شرایط مناسب برای واردات، صادرات و ترانزیت انواع کالاها

­       بهره مندی از تجهیزات پیشرفته برای تخلیه و بارگیری انواع کالاها

­       مرکز واردات انواع کالاهای فلزی و چوبی در شمال کشور

­       دسترسی و نزدیکی به بنادر اروپایی

­       امکان سوآپ نفت و گاز دریای خزر

­       دارا بودن ترمینال مسافرت دریایی

 

        امکانات و زیرساخت ها:

 

مساحت کل بندر (هکتار)

مساحت کل محوطه های بارانداز (هکتار)

مساحت انبار مسقف

(هزار متر مربع)

ظرفیت سیلو ها

ظرفیت مخازن روغن خوراکی

اسکله

تعداد (پست)

کاربری

طول (متر)

عمق آبخور (متر)

ظرفیت پذیرش کالا (میلیون تن)

۱۴۲

۲۰

۷۲

۱۴۶,۰۰۰ تن

۱۶,۰۰۰ تن

۹‬

عمومی و کانتینری

۱,۳۹۸‬

۵

۱۳ میلیون

و ۲ هزار

۳

عمومی و کانتینری

۵۹۳‬

۶

۱

غلات

۱۹۳

۶

۱

نفتی

۱۸۳

۵

۲

دلفین

۴۰۰

۶

۱

مسافری

۱۰۴

۴,۵

 

ردیف

نام دسته تجهیز

تجهیزات اداره کل (بندر)

تجهیزات بخش خصوصی

تجهیزات بخش خشکی

۱

تاپ لیفتراک

___

۲

۲

کشنده تراکتور

___

۱۱‬

۳

ترانستینر

___

۱

۴

جرثقیل ریلی ساحلی

۴

۷

۵

انواع جرثقیل موبایل ساحلی

۲

۳

۶

ریچ استاکر

___

۲

۷

کفی کشنده تراکتور

___

۱۱‬

۸

لیفتراک

___

۲۱

۹

مکنده غلات

۲

۳

۱۰

انواع جرثقیل محوطه ای

۳

۸

۱۱‬

تراک مستر

___

۲۰‬

۱۲

آنلودر

___

___

تجهیزات بخش دریایی

۱۳

بارج

۳

___

۱۴

قایق خدمات

۲

۱

۱۵

قایق تجسس و نجات

۳

___

۱۶‬

لایروب

۳

___

۱۷

یدک کش

۵

___

۱۸‬

راهنمابر

۲

___

۱۹‬

هیدروگراف

۱

___

  

 

 

خدمات تخلیه و بارگیری و نگهداری انواع کالا و کانتینر، جابجایی مسافر از - به کشتیهای تجاری و مسافربری از قبیل:

 

            فله‌ خشک، غلات، روغن خوراکی، کالای عمومی، کالای کانتینری، نفتی و مسافر دریایی

 

 

خدمات انبارداری انواع کالا در سیلو ها، مخازن، انبارهای سرپوشیده و اماکن روباز بندری از قبیل:

 

            انواع غلات شامل (گندم، جو، ذرت، کنجاله سویه، کنجاله، پنبه و ...)

            انواع روغن مایع خوراکی، بنزین، گازوییل، نفت و ...

            انواع کالاهای عمومی شامل (چوب و الوار، آهن آلات، لوازم یدکی و ...)

            انواع کانتینرهای معمولی، کانتینرهای یخچالدار و ...

 

 

 

 

 

 

 

معرفی امکانات و توانمندی های بندر آستارا

 

 

        موقعیت:

 

واقع در استان گیلان و سواحل دریای خزر

فاصله تا تهران: ۵۰۰ کیلومتر

فاصله تا رشت: ۱۸۹ کیلو متر

فاصله تا اولین فرودگاه: ۶۸ کیلومتر

 

        قابلیت‌ها و مزیت‌ها:

 

­برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی بندری

­نزدیکترین بندر به کشورهای CIS و نزدیک ترین و مناسب ترین بندر جهت ترانزیت سوخت به کشور عراق

­تنها بندر دارای مرز گمرکی خشکی و دریایی

­نزدیکترین بندر به استانهای شمال غربی و غرب کشور

­ایمن ترین بندر از لحاظ شرایط طبیعی جغرافیایی (پناهگاه طبیعی)

­قابلیت ایجاد بازارهای جدید شامل بازار مشترک با کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و روسیه

­شمالی ترین بندر کشور در نقطه صفر مرزی در حاشیه دریای خزر

 

 

        امکانات و زیرساخت ها:

 

مساحت کل بندر(هکتار)

مساحت کل محوطه های بارانداز (هکتار)

مساحت انبار مسقف

(هزار مترمربع)

سیلوی غلات

اسکله

تعداد (پست)

کاربری

طول (متر)

عمق آبخور (متر)

ظرفیت پذیرش کالا

(هزار تن)

۶۱‬

۷

۱۰ انبار + ۴ هانگار

 

۱۶,۰۰۰ تن موجود

۱۶,۰۰۰ تن در حال ساخت

۲‬

جنرال کارگو

۲۸۵

۳,۹

۹۵۰

 

 

 

 

تعداد تجهیزات خشکی (دستگاه)

 

نوع تجهیز

جرثقیل

انواع لیفتراک

کشنده حمل (تاگ مستر ، کمپرسی)

انواع کفی

لودر

کمپرسی

مکنده

ریچ استاکر

سازمان

۰

۰

۰

۰

۱

۰

۰

-

بخش غیر دولتی

۱۴

۲۱‬

۱۴

۱۴

۵

۳

۱

۱

جمع

۱۴

۲۱‬

۱۴

۱۴

۶

۳

۱

۱

 

 

تعداد تجهیزات دریایی (فروند)

 

نوع تجهیز

شناور راهنما بر

قایق SAR

یدک کش

لایروب

نوع مالکیت

سازمان

۱

۱

۰

۰

بخش غیردولتی

۰

۰

۲

۱

جمع

۱

۱

۲

۱

 

  

خدمات تخلیه و بارگیری و نگهداری انواع کالا وکانتینر از - به کشتی های تجاری از قبیل:

 

           فله‌ خشک، غلات،کالای عمومی، کالای کانتینری

 

خدمات انبارداری انواع کالاها در سیلو ها  انبارهای سرپوشیده، اماکن روباز بندری از قبیل:

 

          نگهداری و انبارداری انواع غلات شامل (گندم، جو، ذرت، کنجاله سویه، کنجاله پنبه و ...)

          انبارداری انواع کالاهای عمومی شامل (چوب و الوار، آهن آلات، لوازم یدکی و ...)

          انبارداری انواع کانتینر های معمولی، کانتینرهای یخچال دار و ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 نقشه1
 نقشه2
 نقشه3
نقشه4