سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷
بی شک از زمانیکه انسانها در سواحل دریای خزر ساکن شدند با دریا سر وکار داشتند و برای گذشتن از دریا به منظور دادو ستد و نزدیکی با اقوام دیگر و بهره گیری از منابع دریایی ، به ساخت قایق ها ، کشتی های کوچک و بزرگ بادبانی و تجاری مبادرت ورزیدند . خلیج انزلی از 2 نظر مورد توجه دریانوردان بوده است . 1- موقعیت طبیعی خلیج و کانال انزلی 2- موقعیت جغرافیایی انزلی و نزدیکی آن به مراکز تجاری گیلان. این بندر در سال 1306 که تحت مدیریت کشور روسیه بود، به مقامات دولتی وقت تحویل داده شد و در سال 1301 نیز اولین کشتی توسط آلمانیها از اروپا به بندر انزلی آورده شد. در سال 1895 میلادی برابر با 1274 خورشیدی کار بنای موج شکن غازیان به طول 750 متر و موج شکن انزلی به طول 520 متر شروع و درسال 1914 میلادی برابر 1293 خورشیدی پروژه احداث موج شکن ها پایان یافت.

سابقه تصویری بندرانزلی

بندر انزلی بزرگترین و فعالترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر  است که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری می باشد و برخورداری از مزیت های زیر آن را نسبت به سایر بنادر ایرانی و خارجی  دریای خزر متمایز نموده است:

v      نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه ، ترکمن باشی در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان

v      ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی کشورهای تازه استقلال یافتـه شوروی سابق

v      قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب که این مسیـر سه برابـر از مسیر فعلی کـوتاه و ارزانتر می باشد.

v      واقع شدن بندر در محدوده منطقه آزاد، و فراهم نمودن تسهیلات و امکانات ویژه برای صاحبان کالا، تجار و سرمایه گذاران

v      نزدیکی به فرودگاه بین المللی (۳۵ )کیلومتر

v      مسیر دسترسی زمینی مناسب به استانهای همجوار

v      نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر

v      برخورداری از معافیت مالیاتی

v      دسترسی به معادن سرب، روی و آهن و مراکز صنعتی و نزدیکی به استانهای صنعتی همجوار و پایتخت

v      بهره گیری از توان بخش خصوصی در اداره ترمینالها و ایجاد فضای رقابتی جهت کاهش نرم تخلیه  و بارگیری

v      بهره مندی از نیروهای متخصص آموزش دیده و باسابقه

v      برخورداری از شرایط آب و هوایی معتدل استان گیلان

 

                                          بندرانزلی دارای امکانات زیر ساختی و رو ساختی به شرح زیر است:

 

مساحت محوطه ها با احتساب استحصال زمین

۱۴۲۰۰۰۰ مترمربع

موقعیت

جنوب دریای خزر

ظرفیت اسمی

۱۷ میلیون تن

ظرفیت واقعی

۷میلیون تن

مساحت انبارهای قابل بهره برداری

۲۲۱۵۱ مترمربع

مساحت انبارهای در حال احداث

۱۹۴۸۱مترمربع

مساحت محوطه های بارانداز

۲۸۸۱۴۸ مترمربع

عمق اسکله ها

۵/۵ متر

تعداد اسکله

۱۰ پست

فاصله تا تهران

۳۶۵ کیلومتر

فاصله تا مرکز استان (رشت)

۴۰ کیلومتر

فاصله تا مرکز شهر

۳ کیلومتر

فاصله تا فرودگاه رشت

۳۵ کیلومتر

 

                                                  آخرین وضعیت انبار و محوطه بندر انزلی

 

ردیف

نوع انبار

نوع کالای انبار شده

مساحت ( متر مربع )

ظرفیت پذیرش(تن)

۱

مسقف

فله + غلات + متفرقه

۱۶۷۹۰

۴۷۰۰۰

۲

هانگار

جنرال کارگو – غلات

۱۰۱۵

۳۰۰۰ 

۳

کانتینریTEU

کانتینری

۳۰۰۰

۱۰۰۰۰

۴

روباز

جنرال کارگو

۳۱۵۰۰۰

۸۸۲۰۰۰

 

 

 

                                                                     جدول تعداد و مشخصات اسکله ها

ردیف

تعداد پست

نوع کاربری

طول

آبخور

ظرفیت پذیرش اسکله

 ( تن )

نوع سازه

۱

۹

آهن آلات ، کانتینری ، چوب و...

۱۳۳۲ متر

۵/۵

۵۰۰۰

بتنی

۲

۱

مواد نفتی

۱۸۳ متر

۵/۵

۵۰۰۰

بتنی

۳

-

خدماتی

۶۵ متر

۵/۵

-

بتنی

           

                       

 

 

                                         « تجهیزات خشکی و دریایی بندر انزلی »

                               الف – تجهیزات بخش خصوصی بندر – تجهیزات خشکی

 

تاپ لیفتراک

۲

کشنده تراکتور

۲۹

ترانستینر

۱

جرثقیل ریلی ساحلی

۱۴

انواع جرثقیل موبایل ساحلی

۵

ریچ استاکر

۲

کفی کشنده تراکتور

۳۴

لیفتراک

۵۳

مکنده غلات

۲

انواع جرثقیل محوطه ای

۲۶

تاک مستر

۲۱

آنلودر

۲

کشنده تاگ مستر

۲۱

 

ب- تجهیزات بخش خصوصی (مالکیت با بندر) – تجهیزات دریائی

بارج

  قایق خدماتی

قایق تجسس و نجات

لایروب

یدک کش

راهنمابر

قایق هیدروگراف

۲

 ۱

۲

۳

۶

۲

۱

 


تاریخ بروزرسانی : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ۰۹:۲۲

تاریخچه ساخت این بندر به سال 1375 برمی گردد. هدف از ساخت این بندر در طرح اولیه آن ، ساخت بندر صیادی ،تجاری و مسافری بود و بر اساس این طرح می بایست دو حوضچه مجزا که یک حوضچه برای بخش صیادی ، و حوضچه دیگر برای دیگر کاربری ها ساخته می شد در حالیکه  فقط حوضچه اول یعنی بخش صیادی آن ساخته شد و جهت انجام فعالیت های شیلاتی مورد بهره برداری قرار گرفت و موج شکن مربوط حوضچه دوم بطور ناقص و  نیمه کاره رها گردیده است.

پس از انقراض ماهیان کیلکا ، فعالیتهای شیلاتی نیز  متوقف و بندر صیادی آستارا عملا به یک  بندر متروکه مبدل گردید و سرمایه سنگینی که از  محل بودجه عمومی کشور صرف احداث موج شکنها ، اسکله ها ، پسکرانه ، ساختمانها ، لایروبی و غیره شده بود  بلا استفاده ماند و صرفا به مکان پهلوگیری ناوچه های نیروی دریایی مبدل گردید. با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی آستارا به لحاظ نزدیکی به  استانهای زنجان ، آذربایجان ( شرقی و غربی ) ، و اردبیل  از یکسو و تفکر نقش بندر در توسعه شهری در اذهان مسئولین از سوی دیگراز جمله دلایلی بود که  ضرورت احیاء مجدد بندر را در قالب انجام  فعالیت های تجاری – مسافری تشدید نمود. در تاریخ 88/1/28 طی مراسمی با حضور وزیر محترم راه و ترابری کشور ، استاندار محترم استان گیلان ، مدیرعامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی و با شرکت جمعی از مقامات لشگری و کشوری استان گیلان،عهده داری سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر آستارا به مدت 40 سال به شرکت کاوه واگذار گردید.

 

 

chart

تاریخ بروزرسانی : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ۰۹:۵۱
 نقشه1

 نقشه2

 

 نقشه3

نقشه4