جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱
 
بی شک از زمانیکه انسانها در سواحل دریای خزر ساکن شدند با دریا سر وکار داشتند و برای گذشتن از دریا به منظور دادو ستد و نزدیکی با اقوام دیگر و بهره گیری از منابع دریایی ، به ساخت قایق ها ، کشتی های کوچک و بزرگ بادبانی و تجاری مبادرت ورزیدند . خلیج انزلی از 2 نظر مورد توجه دریانوردان بوده است . 1- موقعیت طبیعی خلیج و کانال انزلی 2- موقعیت جغرافیایی انزلی و نزدیکی آن به مراکز تجاری گیلان. این بندر در سال 1306 که تحت مدیریت کشور روسیه بود، به مقامات دولتی وقت تحویل داده شد و در سال 1301 نیز اولین کشتی توسط آلمانیها از اروپا به بندر انزلی آورده شد. در سال 1895 میلادی برابر با 1274 خورشیدی کار بنای موج شکن غازیان به طول 750 متر و موج شکن انزلی به طول 520 متر شروع و درسال 1914 میلادی برابر 1293 خورشیدی پروژه احداث موج شکن ها پایان یافت.

امکانات بندری و کشتیرانی

انزلی با دارا بودن قدمتی دیرینه و منحصر بفرد یکی از مناطق فعال دربین کشورهای حاشیه دریای خزر و بزرگترین بندر حاشیه شمالی کشور می باشد که علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری بدلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی اروپا - اسیا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است با عنایت به سرمایه گذاریهای بعمل آمده در زمینه ایجاد زیر ساختهای مناسب، وجود انبارهای چندمنظوره و ترمینالهای متنوع و خرید مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری به عنوان اولین منطقه مجهز به سیستم ترافیک دریایی این بندر را از بنادر موجود در سطح کشور و منطقه متمایز نموده است.

بندرانزلی با استفاده از فناوری اطلاعات تمام تشریفات بندری و گمرکی را از طریق شبکه رایانه ای مشترک بندر و گمرک به صورت مکانیزه انجام می دهد و زیرساختهای لازم را جهت تحقق سیاست داد و ستد الکترونیکی فراهم نموده و همواره در این خصوص جزء بنادر پیشرو کشور محسوب می‌شود.


سابقه تصویری بندرانزلی

 

 فواصل بندر انزلی با مراکز بنادر حاشیه دریای خزر:

منتا

 

 

  

حمل و نقل دریایی:

ناوگان کشتیرانی ‌ایران، سومین کشور از نظر ظرفیت ناوگان و دومین کشور از نظر ظرفیت ناوگان تجاری مربوط به کالای عمومی‌در دریای خزر است و با ۴۲ فروند کشتی در دریای خزر فعالیت می‌کند و به عملیات جابجایی کالا مشغول است. از این تعداد ۲۴ فروند مربوط شرکت کشتیرانی دریای خزر و ۱۸ فروند توسط بخش خصوصی و شرکت‌های حمل ‌و نقل دریایی اداره می‌شوند، همچنین تعداد ۲۸۴ فروند کشتی در دریای خزر تردد می‌کنند که از این تعداد، ناوگان تجاری، نفتی و مسافری کشورهای حاشیه خزر مشتمل بر ۱۸۷ فروند کشتی‌ حمل کالای عمومی، ۶۸ فروند کشتی‌حمل کالای مایع، نفتی و تانکر، پنج فروند کشتی‌ رورو، ۱۴ فروند کشتی‌های واگن بر یا فری و ۱۰ فروند کشتی‌ مسافری است در حال حاضر جمهوری اسلامی‌ایران فاقد کشتی‌های رورو، فری یا واگن بر و هم‌چنین مسافری در دریای خزر است لازم به ذکر است تنها کشتی مسافری ایران در دریای خزر کشتی میرزا کوچک خان است.  

 

   ظرفیت های بنادر و دریانوردی استان گیلان دریک نگاه

محورهای دریایی تجاری و ترانزینی ساختار نظام دریامحور استان گیلان در افق سال 1415

سیاست فضایی

نام محور دریایی

ایجاد و توسعه فضایی

انزلی ترکمن باشی

پالایش و بهبود فضایی

انزلی - آکتائو

پالایش و بهبود فضایی

انزلی - ماخاچ کالا-آستراخان

ایجاد و توسعه فضایی

انزلی - باکو

پالایش و بهبود فضایی

آستارا -باکو

ایجاد و توسعه فضایی

آستارا - انزلی

ایجاد و توسعه فضایی

انزلی - نوشهر و امیرآباد

 

معرفی امکانات و توانمندی های بندر انزلی ( سال 1400)

موقعیت :

واقع در استان گیلان و سواحل جنوبی دریای خزر

فاصله تا تهران: 365 کیلومتر

فاصله تا مرکز استان( رشت ) : 40 کیلومتر

فاصله تا اولین فرودگاه هوایی : 35 کیلومتر

قابلیت‌ها و مزیت‌ها :

­         برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی منطقه‌ آزاد تجاری- صنعتی کشور

­         قرار گرفتن در مسیر اصلی کریدورهای بین المللی ترانزیت کالا (  شمال - جنوب و شرق غربو...)

­         دسترسی سریع و آسان مراکز داخلی به مواد اولیه وارداتی ، تحویل و تحول کالا در کمترین زمان

­         دارا بودن شرایط مناسب برای واردات، صادرات و ترانزیت انواع کالاها

­         بهره مندی از تجهیزات پیشرفته برای تخلیه و بارگیری انواع کالاها

­         مرکز واردات انواع کالاهای فلزی و چوبی در شمال کشور

­         دسترسی و نزدیکی به بنادر اروپایی

­         امکان سوآپ نفت و گاز دریای خزر

­         دارا بودن ترمینال مسافرت دریایی

امکانات و زیرساخت ها :

مساحت کل بندر (هکتار)

مساحت کل محوطه های بارانداز (هکتار)

مساحت انبار مسقف

(هزار متر مربع)

ظرفیت سیلو ها

ظرفیت مخازن روغن خوراکی

اسکله

تعداد (پست)

کاربری

طول (متر)

عمق آبخور (متر)

ظرفیت پذیرش کالا (میلیون تن)

142

20

72

146000 تن

16000تن

9

عمومی و کانتینری

1398

5

13 میلیون

و 2 هزار

3

عمومی و کانتینری

593

6

1

غلات

190

6

1

نفتی

183

5

2

دلفین

400

6

1

مسافری

104

4 و نیم

 

ردیف

نام دسته تجهیز

تجهیزات اداره کل (بندر)

تجهیزات بخش خصوصی

تجهیزات بخش خشکی

1

تاپ لیفتراک

___

2

2

کشنده تراکتور

___

11

3

ترانستینر

___

1

4

جرثقیل ریلی ساحلی

4

7

5

انواع جرثقیل موبایل ساحلی

2

3

6

ریچ استاکر

___

2

7

کفی کشنده تراکتور

___

11

8

لیفتراک

___

21

9

مکنده غلات

2

3

10

انواع جرثقیل محوطه ای

3

8

11

تاگ مستر

___

20

12

آنلودر

___

___

تجهیزات بخش دریایی

13

بارج

3

___

14

قایق خدمات

2

1

15

قایق تجسس و نجات

3

___

16

لایروب

3

___

17

یدک کش

5

___

18

راهنمابر

2

___

19

هیدروگراف

1

___

  

 

خدمات تخلیه و بارگیری و نگهداری انواع کالا وکانتینر ، جابجایی مسافر از / به کشتی های تجاری و مسافری از قبیل :

فله‌ خشک، غلات، روغن خوراکی، کالای عمومی، کالای کانتینری، نفتی و مسافر دریایی

 

 خدمات انبارداری انواع کالاها در سیلو ها ، مخازن ، انبارهای سرپوشیده ، اماکن روباز بندری از قبیل :

انواع غلات ( گندم ، جو ، ذرت ، کنجاله سویه ، کنجاله پنبه و...)

انواع روغن مایع خوراکی ، بنزین ، گازوییل ، نفتا و...

انواع کالاهای عمومی ( چوب و الوار ، آهن آلات ، لوازم یدکی و...)

انواع کانتینر های معمولی ، کانتینرهای یخچالدار و.....

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی امکانات و توانمندی های بندر آستارا

موقعیت :

واقع در استان گیلان و سواحل دریای خزر

فاصله تا تهران: 500 کیلومتر

فاصله تا رشت: 189 کیلو متر

فاصله تا اولین فرودگاه: 68 کیلومتر

 قابلیت‌ها و مزیت‌ها :

­         برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی بندری

­         نزدیکترین بندر به کشورهای CIS و نزدیک ترین و مناسب ترین بندر جهت ترانزیت سوخت به کشور عراق

­         تنها بندر دارای مرز گمرکی خشکی و دریایی

­         نزدیکترین بندر به استانهای شمال غربی و غرب کشور

­         ایمن ترین بندر از لحاظ شرایط طبیعی جغرافیایی (پناهگاه طبیعی)

­         قابلیت ایجاد بازارهای جدید شامل بازار مشترک با کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و روسیه

­         شمالی ترین بندر کشور در نقطه صفر مرزی در حاشیه دریای خزر

امکانات و زیرساخت ها :

مساحت کل بندر(هکتار)

مساحت کل محوطه های بارانداز (هکتار)

مساحت انبار مسقف

(هزار مترمربع)

سیلوی غلات

اسکله

تعداد (پست)

کاربری

طول (متر)

عمق آبخور (متر)

ظرفیت پذیرش کالا

(هزار تن)

61

7

10 انبار + 4 هانگار

 

16000 تن موجود

16000 تن در حال ساخت

2

جنرال کارگو

285

9/3

950

 

 

 

 

تعداد تجهیزات خشکی- دستگاه

نوع تجهیز

جرثقیل

انواع لیفتراک

کشنده حمل (تاگ مستر ، کمپرسی)

انواع کفی

لودر

کمپرسی

مکنده

ریچ استاکر

سازمان

0

0

0

0

1

0

0

-

بخش غیر دولتی

14

21

14

14

5

3

1

1

جمع

14

21

14

14

6

3

1

1

تعداد تجهیزات دریایی- فروند

نوع تجهیز

شناور راهنما بر

قایق SAR

یدک کش

لایروب

نوع مالکیت

سازمان

1

1

0

0

بخش غیردولتی

0

0

2

1

جمع

1

1

2

1

خدمات تخلیه و بارگیری و نگهداری انواع کالا وکانتینر از / به کشتی های تجاری از قبیل :

فله‌ خشک، غلات،کالای عمومی، کالای کانتینری

خدمات انبارداری انواع کالاها در سیلو ها  انبارهای سرپوشیده ، اماکن روباز بندری از قبیل :

نگهداری و انبارداری انواع غلات ( گندم ، جو ، ذرت ، کنجاله سویه ، کنجاله پنبه و...)

انبارداری انواع کالاهای عمومی ( چوب و الوار ، آهن آلات ، لوازم یدکی و...)

انبارداری انواع کانتینر های معمولی ، کانتینرهای یخچالدار و.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 نقشه1
 نقشه2
 نقشه3
نقشه4