دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸
 
دکتر آبایی عکس امیر ایزدی

حمید رضا آبایی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان

با رشد روز افزون تجارت جهانی کشورهایی موفق خواهند بود که هر چه بیشتر و بهتر از پتانسیل موجود در حمل و نقل خویش بهره بجویند و حمل و نقل دریایی حلقه ای ویژه در زنجیره اقتصاد بازار جهانی است که به واسطه داشتن مزیت هائی همچون هزینه پایین و سرعت عمل درحمل حجم بالائی از کالا از مناسب ترین روش های حمل و نقل به شمار می آید.

اگرچه حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت بین المللی است و یک نقطه قوت برای اقتصاد هر کشور بوده اما نیازمند سرمایه گذاری و شناسایی بازارهای هدف بوده است که در صورت تحقق آن، شاهد سود مناسب برای آن کشور خواهیم بود.

مجتمع بندری انزلی به عنوان بزرگترین و فعالترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری می باشد و همواره در بنادر شمال به عنوان یک برند مهم قابل توجه بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی بوده است و علاوه بر اینکه از دیرباز این بندر دروازه اروپا برای تبادل کالا محسوب می شد، برخورداری از مزیت هایی همچون نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه و باکو در آذربایجان، ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی کشورهای استقلال یافتـه شوروی سابق و قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی شمال-جنوب کشور و از همه مهمتر نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور، آن را نسبت به سایر بنادر ایرانی حاشیه دریای خزر متمایز کرده است.

اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان دارای دو بندر تابعه دیگری است که بندر آستارا نخستین بندر خصوصی کشور است که در فروردین ماه ۱۳۹۲ افتتاح گشت و شرکت «بنادر و دریانوردی کاوه» با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد ریالی مسئولیت مدیریت آن را برعهده دارد و بندر گردشگری مسافری چمخاله که در بهمن ۱۳۹۷ و در آستانه فرا رسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی توسط مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کلنگ احداث خورد که اجرای این پروژه با مشارکت بخش خصوصی بوده است و از جمله ویژگی‌های بارز پروژه بندر دریایی چمخاله می‌توان به ساخت راه سنگی ۸۰ متری،‌ ایجاد پل دسترسی به طول ۳۵۲ متر،‌ ساخت بازوی اصلی و فرعی به طول ۵۵ و ۳۵۵ متر اشاره کرد.

در صدد هستیم که در سال جدید که به فرمایش رهبر معظم انقلاب سال "رونق تولید" نام گذاری شده است، با کمک همه همکاران پر تلاش اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در راستای اجرای سیاست های برنامه توسعه ششم گام برداریم و هوشمند سازی بنادر، ایفای مسئولیت های اجتماعی سازمان برای ارتقای آسایش و رفاه بندر نشینان، کاهش زمان رسوب کالا، بهره برداری از ظرفیت های خالی موجود در بنادر، ایجاد مراکز تولید، حمایت از سرمایه گذاری  بخشهایی  خصوصی، یکپارچگی سامانه های عملیاتی و حذف فرآیندهای غیر ضروری، موازی یا هزینه زا، رشد حداکثری گردشگری دریایی، ارتقای ناوگان مقابله با حریق، اجرای لایروبی‌های انباشته در بنادر، تغییر ناوگان سنتی به مدرن، توسعه ناوگان مسافری دریایی و تعیین تکلیف ناوگان فرسوده را با جدیت دنبال کنیم.