پنج شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷

معرفی بندر آستارا

 

موقعیت شهربندری آستارا

 آستارا شهری بندری در ساحل غربی دریای خزر (کاسپین) و در شمالی‌ترین نقطهٔ استان گیلان و آخرین نقطهٔ مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و از نظر جغرافیایی در مرکز تالش بزرگ (شامل تالش جنوبی در خاک ایران و تالش شمالی در خاک جمهوری آذربایجان) با موقعیت عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۲۵ دقیقه و ۴۵ ثانیه شمالی و طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۵۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه شرقی  قرار دارد. آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش در استان گیلان محدود شده‌است. آستاراچای، آستارای ایران را از آستارای جمهوری آذربایجان جدا می‌سازد. بخش اصلی راه شوسه آستارا-اردبیل تقریباً به موازات این رود و خط مرزی کشیده شده‌است. در منطقهٔ آستارا علاوه بر زبان ترکی آذربایجانی، زبان تالشی نیز رایج است این شهر از نظر جغرافیایی بر سر سه راه قرار گرفته‌است: راه جنوبی آن از کنار دریا خزر به بندر انزلی و راه شمالی آن از کناره همین دریا به آران (که روسها آن را آذربایجان خوانده‌اند)، کشیده شده‌است. راه غربی آن که از گردنه حیران می‌گذرد، به اردبیل می‌رسد

تاریخچه بندر

·         ساخت بندر آستارا به سال ۱۳۷۵ برمی گردد. هدف از ساخت این بندر در طرح اولیه آن ، ساخت بندر صیادی ،تجاری و مسافری بود و بر اساس این طرح می بایست دو حوضچه مجزا که یک حوضچه برای بخش صیادی ، و حوضچه دیگر برای دیگر کاربری ها ساخته می شد در حالیکه  فقط حوضچه اول یعنی بخش صیادی آن ساخته شد و جهت انجام فعالیت های شیلاتی مورد بهره برداری قرار گرفت و موج شکن مربوط حوضچه دوم بطور ناقص و  نیمه کاره رها گردید.

 

پس از انقراض ماهیان کیلکا ، فعالیتهای شیلاتی نیز  متوقف و بندر صیادی آستارا عملا به یک  بندر متروکه مبدل گردید و سرمایه سنگینی که از  محل بودجه عمومی کشور صرف احداث موج شکنها ، اسکله ها ، پسکرانه ، ساختمانها ، لایروبی و غیره شده بود  بلا استفاده ماند و صرفا به مکان پهلوگیری ناوچه های نیروی دریایی مبدل گردید. با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی آستارا به لحاظ نزدیکی به  استانهای زنجان ، آذربایجان ( شرقی و غربی ) ، و اردبیل  از یکسو و تفکر نقش بندر در توسعه شهری در اذهان مسئولین از سوی دیگراز جمله دلایلی بود که  ضرورت احیاء مجدد بندر را در قالب انجام  فعالیت های تجاری – مسافری تشدید نمود .لذا به استناد مصوبه شماره ۱۶۶۲۶۵/۳۶۸۹۵ مورخ ۱۳/۱۲/۸۵ هیات محترم دولت بهره برداری از اسکله های موجود استان با هماهنگی وزارت راه و ترابری تصویب گردید.

·         در تاریخ ۲۳/۹/۸۷ قرارداد بندر آستارا به تصویب هیات عامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی کشور رسید و در تاریخ ۲۳/۹/۸۷ به اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ابلاغ گردید.شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه توانست با حضور ۱۳ شرکت فعال در حوزه خدمات دریایی و بندری برنده مزایده اعلام و طی حکمی در مورخه ۲۹/۱۲/۸۷ به مدت ۴۰ ساله عهده دار بندر آستارا گردید.

·         در تاریخ ۲۸/۱/۸۸ طی مراسمی با حضور وزیر محترم راه و ترابری کشور ، استاندار محترم استان گیلان ، مدیرعامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی و با شرکت جمعی از مقامات لشگری و کشوری استان گیلان،عهده داری سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر آستارا به مدت ۴۰ سال به شرکت کاوه واگذار گردید.

در فروردین ۱۳۹۲ بندر آستارا با پلودهی کشتی کانتینری به صورت رسمی افتتاح گردید.

 

 

اسکله ها

ردیف

تعداد اسکله (پست)

طول

آبخور

نوع سازه

نوع کاربری

1

1

150 متر

6 متر

بتنی

تجاری

2

1

25 متر

4 متر

فلزی

خدماتی

3

1

25 متر

4 متر

فلزی

خدماتی

 

 

موج شکن ها

ردیف

موج شکن

طول

1

موج شکن شمالی

476متر

2

موج شکن جنوبی

187متر

  

کانال ها

ردیف

تعداد کانال

طول

عمق

عرض

1

1

1000 متر

5 متر

80 متر

 

 

انبارها و محوطه ها

ردیف

مساحت اماکن

واحد (هکتار)

1

مساحت کل بندر

55

2

مساحت انبار روباز و آسفالت شده

3

 

 

تجهیزات بندری

ردیف

نوع تجهیز

تعداد

1

جرثقیل 120 تنی(بوم خشک)

1

2

جرثقیل 50 تنی(تلسکوپی و بوم خشک)

3

3

لیفتراک (از 3 تا 32 تنی)

9

4

تراگ مستر(کشنده)

4

5

کفی ماموت

4

6

تراکتور

1

 7  لودر  1

 

 

تجهیزات دریایی

ردیف

نوع تجهیز

تعداد

1

یدک کش درفش کاوه

 

1

2

 
لایروب جاده ابریشم 

1

 

3

راهنمابر جیرفت   

1

                     

4

 

قایق جستجوو نجاتSAR

1

 

 

 

ظرفیت های بندرآستارا

ردیف

ظرفیت

واحد

1

ظرفیت اسمی بندر

3.5 میلیون تن

2

ظرفیت واقعی بندر در فاز 1

600000 تن

3

ظرفیت واقعی بندر در فاز 2

2.5 میلیون تن

4

ظرفیت پذیرش کشتی

5000 تن

 

 

 

 

مزیت های ویژه در بندر آستارا

·         شمالی ترین بندر کشور در نقطه صفر مرزی در حاشیه دریای خزر

·         نزدیکترین بندر به کشورهای CIS ( کاهش هزینه سوخت، استحلاک، کرایه حمل درنتیجه کاهش قیمت تمام شده کالا)

·         تنها بندری که دارای مرزگمرکی  خشکی و دریایی است

·         نزدیکترین بندر به استانهای شمال  غربی  و غرب کشور( با صرفه ترین و کم هزینه ترین مسیر برای صادارات و واردات به این استانها)

·         امکان ترانشیپ بین بنادر شمالی کشور که باعث افزایش درآمد ملی و افزایش ظرفیت و سهم ناوگان تجاری ایران در دریای خزر می شود

·         ایمن ترین بندر از لحاظ شرایط طبیعی جغرافیایی (پناهگاه طبیعی) و وجود پتانسیل بالا در ایجاد خطوط مسافری

·         صرفه جوئی در هزینه های حمل ونقل خشکی بیش از ۱۰ میلیارد تومان در سال و کاهش حوادث

·         نزدیک بودن به مرز عراق و مناسبترین بندر جهت ترانزیت سوخت به کشور عراق

·         ایجاد بازارهای جدید شامل :  بازار مشترک کشورهای ترکیه ، عراق ،آذربایجان ، ارمنستان و روسیه  با ایران