یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰
 

معرفی بندر آستارا

 

موقعیت شهربندری آستارا

 آستارا شهری بندری در ساحل غربی دریای خزر (کاسپین) و در شمالی‌ترین نقطهٔ استان گیلان و آخرین نقطهٔ مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و از نظر جغرافیایی در مرکز تالش بزرگ (شامل تالش جنوبی در خاک ایران و تالش شمالی در خاک جمهوری آذربایجان) با موقعیت عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۲۵ دقیقه و ۴۵ ثانیه شمالی و طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۵۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه شرقی  قرار دارد. آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش در استان گیلان محدود شده‌است. آستاراچای، آستارای ایران را از آستارای جمهوری آذربایجان جدا می‌سازد. بخش اصلی راه شوسه آستارا-اردبیل تقریباً به موازات این رود و خط مرزی کشیده شده‌است. در منطقهٔ آستارا علاوه بر زبان ترکی آذربایجانی، زبان تالشی نیز رایج است این شهر از نظر جغرافیایی بر سر سه راه قرار گرفته‌است: راه جنوبی آن از کنار دریا خزر به بندر انزلی و راه شمالی آن از کناره همین دریا به آران (که روسها آن را آذربایجان خوانده‌اند)، کشیده شده‌است. راه غربی آن که از گردنه حیران می‌گذرد، به اردبیل می‌رسد

تاریخچه بندر

·         ساخت بندر آستارا به سال ۱۳۷۵ برمی گردد. هدف از ساخت این بندر در طرح اولیه آن ، ساخت بندر صیادی ،تجاری و مسافری بود و بر اساس این طرح می بایست دو حوضچه مجزا که یک حوضچه برای بخش صیادی ، و حوضچه دیگر برای دیگر کاربری ها ساخته می شد در حالیکه  فقط حوضچه اول یعنی بخش صیادی آن ساخته شد و جهت انجام فعالیت های شیلاتی مورد بهره برداری قرار گرفت و موج شکن مربوط حوضچه دوم بطور ناقص و  نیمه کاره رها گردید.

 

پس از انقراض ماهیان کیلکا ، فعالیتهای شیلاتی نیز  متوقف و بندر صیادی آستارا عملا به یک  بندر متروکه مبدل گردید و سرمایه سنگینی که از  محل بودجه عمومی کشور صرف احداث موج شکنها ، اسکله ها ، پسکرانه ، ساختمانها ، لایروبی و غیره شده بود  بلا استفاده ماند و صرفا به مکان پهلوگیری ناوچه های نیروی دریایی مبدل گردید. با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی آستارا به لحاظ نزدیکی به  استانهای زنجان ، آذربایجان ( شرقی و غربی ) ، و اردبیل  از یکسو و تفکر نقش بندر در توسعه شهری در اذهان مسئولین از سوی دیگراز جمله دلایلی بود که  ضرورت احیاء مجدد بندر را در قالب انجام  فعالیت های تجاری – مسافری تشدید نمود .لذا به استناد مصوبه شماره ۱۶۶۲۶۵/۳۶۸۹۵ مورخ ۱۳/۱۲/۸۵ هیات محترم دولت بهره برداری از اسکله های موجود استان با هماهنگی وزارت راه و ترابری تصویب گردید.

·         در تاریخ ۲۳/۹/۸۷ قرارداد بندر آستارا به تصویب هیات عامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی کشور رسید و در تاریخ ۲۳/۹/۸۷ به اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ابلاغ گردید.شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه توانست با حضور ۱۳ شرکت فعال در حوزه خدمات دریایی و بندری برنده مزایده اعلام و طی حکمی در مورخه ۲۹/۱۲/۸۷ به مدت ۴۰ ساله عهده دار بندر آستارا گردید.

·         در تاریخ ۲۸/۱/۸۸ طی مراسمی با حضور وزیر محترم راه و ترابری کشور ، استاندار محترم استان گیلان ، مدیرعامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی و با شرکت جمعی از مقامات لشگری و کشوری استان گیلان،عهده داری سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر آستارا به مدت ۴۰ سال به شرکت کاوه واگذار گردید.

در فروردین ۱۳۹۲ بندر آستارا با پلودهی کشتی کانتینری به صورت رسمی افتتاح گردید.

برای مشاهده پرتال اطلاع رسانی بندر آستارا بر روی اینجا کلیک کنید.

 

 

بندر آستارا 1
 

 

بندر آستارا 2

بندر آستارا 3

 

بندر آستارا

موقعیت

واقع در استان گیلان و سواحل دریای خزر

فاصله تا تهران: 500 کیلومتر

فاصله تا رشت: 189 کیلو متر

فاصله تا اولین فرودگاه: 68 کیلومتر

 قابلیت‌ها و مزیت‌ها

­         برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی بندری

­         نزدیکترین بندر به کشورهای CIS و نزدیک ترین و مناسب ترین بندر جهت ترانزیت سوخت به کشور عراق

­         تنها بندر دارای مرز گمرکی خشکی و دریایی

­         نزدیکترین بندر به استانهای شمال غربی و غرب کشور

­         ایمن ترین بندر از لحاظ شرایط طبیعی جغرافیایی (پناهگاه طبیعی)

­         قابلیت ایجاد بازارهای جدید شامل بازار مشترک با کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و روسیه


 امکانات و زیرساخت ها

مساحت کل بندر(هکتار)

مساحت کل انبارها(هکتار)

مساحت انبار مسقف (هزار مترمربع)

اسکله

تعداد (پست)

کاربری

طول (متر)

عمق آبخور (متر)

ظرفیت پذیرش کالا

(هزار تن)

60

15

17/2

2

جنرال کارگو= غلات

285

4

1000

تعداد تجهیزات خشکی- دستگاه

نوع تجهیز

مکنده غلات

جرثقیل

کشنده

لیفتراک

ریچ استاکر

لودر

خودرو پیشرو آتشنشانی

                            نوع مالکیت

سازمان

0

0

0

0

0

0

0

بخش غیردولتی

1

14

15

30

1

3

1

جمع

1

14

15

30

1

3

1

تعداد تجهیزات دریایی- فروند

نوع تجهیز

شناور راهنما بر

قایق SAR

یدککش

لایروب

نوع مالکیت

سازمان

1

1

0

0

بخش غیردولتی

0

0

1

1

جمع

1

1

1

1

خدمات تخلیه و بارگیری کالا و جابه‌جایی مسافر

کالای عمومی

خدمات نگهداری کالا

نگهداری و پردازش کالا