شرح وظایف اداره ایمنی و حفاظت دریایی
(شماره تماس: ۰۱۳,۴۴۹۹,۲۲۵۸)
اداره ایمنی و حفاظت دریایی مسئولیت تامین، حفظ و ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی در مقابل آلودگی های ناشی از تردد شناورها را در آبراه های قابل کشتیرانیِ تحت نظارت ج.ا.ایران بر عهده دارد. بطور کلی این اداره در اداره کل بنادر ودریانوردی استان گیلان به منظور اجرای مطلوب وظایف و مسئولیت های خود به چهار بخش تقسیم می گردد:
* بخش مدیریت و راهبری عملیات جستجو و نجات دریایی
این بخش از طریق مدیریت مراکز اصلی و فرعی هماهنگی ارتباطات و جستجو و نجات دریایی (MRCC) بصورت ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای سال آماده ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی به ناوگان تجاری، صیادی، تفریحی و خدماتی متردد در آبراهای تحت نظارت است.
* بخش مدیریت، راهبری و نظارت بر اجرای عملیات آبنگاری و لایروبی
در این بخش با پایش مستمر آبراه های تحت نظارت، برنامه ریزی و نظارت بر انجام صحیح عملیات های آبنگاری و لایروبی به منظور تامین و حفظ عمق ایمن برای تردد شناورها در آبراه های تحت نظارت صورت می پذیرد.
* مدیریت، بکارگیری و نگهداری از علایم کمک ناوبری
در این بخش با استفاده از خروجی های بدست آماده از بخش مدیریت، راهبری و نظارت بر اجرای عملیات آبنگاری و لایروبی، مسیرهای ایمن دریانوردی برای تردد شناورها تعیین و از طریق علائم ثابت و شناور کمک ناوبری (بویه ها، بیکن ها و علائم مجازی) علامت گذاری می گردد. همچنین این بخش وظیفه پایش و بروز رسانی مستمر نقشه های دریانوردی کاغذی و الکترونیک آبراه های تحت نظارت را نیز بر عهده دارد.
* مدیریت و اجرای عملیات مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی
این بخش با پایش مستمر آبراه های تحت نظارت وظیفه پیشگیری و مقابله با آلودگی ناشی از فعالیت شناورها را در آبراه های تحت نظارت برعهده دارد. همچنین این بخش با هدف حفاظت از محیط زیست دریایی خدمات جمع آوری، انتقال و نظارت بر پردازش مواد زائد (زباله، مواد زائد نفتی، فاضلاب) را نیز به کشتیها ارائه می دهد.