جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹
 
اتصال راه آهن به مجتمع بندری انزلی، تقویت حمل و نقل چند وجهی





بررسی وضعیت تبادلات تجاری بین ایران و کشورهای حوزه خزر (CIS) حاکی از سهم بسیار ناچیز ایران از این بازار بزرگ است. بعنوان نمونه سهم تبادلات تجاری ایران با روسیه کمتر از یک درصد است.

نظر به هیئت های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سند بالا دستی و با توجه به طرح های توسعه بنادر در منطقه خزر و حجم سرمایه گذاری های جذب شده در بنادر شمال کشور و به منظور تحرک تجاری در منطقه خزر، اقدامات زیر الزامی است:

1-     تغییر رویکرد حاکم بر تجارت در منطقه خزر از تجارت منطقه ای به تجارت بین المللی با محور ترانزیت و صادرات مجدد.

2-     تغییر در استانداردهای حمل و نقل و استفاده از سایر روش های حمل و نقل کالا که دارای انعطاف پذیری و سرعت بیشتری هستند.

3-     کاهش قیمت تمام شده کالا در حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل در مسیرهای مشابه به خصوص در کالاهای ترانزیتی.

4-     مدیریت و بازنگری در زیر ساخت های تجاری در بنادر برای تقویت صادرات و افزایش ارزش صادرات تا 10 برابر.

5-     اتصال راه آهن به مجتمع بندری انزلی به منظور تقویت حمل و نقل چند وجهی.

تاکید می شود اتصال بندر به شبکه ریلی کشور و افزایش قابلیت های بندر انزلی، موجب افزایش پتانسیل های تجاری در منطقه و ایجاد فرصت های شغلی از طریق بنادر استان بخصوص بندر انزلی خواهد شد و منجر به کاهش زمان حمل کالا به میزان 40 درصد و هزینه های مترتّب بر کالا تا 30 درصد در کریدور شمال – جنوب می شود.

شایان ذکر است بندر انزلی به عنوان قدیمی و مجهز ترین بندر شمال، بیشترین ظرفیت رقابتی را برای فعال نمودن کریدور مذکور دارد.

۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۵۲
روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان |
کد خبر : ۳۵,۹۰۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید