یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
 
رسانه ها در توسعه صنعت دریایی نقش آفرینی می کنند

 

 

 

 

مهندس چراغی هفده مرداد همزمان با روز خبرنگار با  تبریک این روز به اصحاب رسانه  با یاد خبرنگار شهید ،‌محمود صارمی ضمن تبیین نقش و اثر گذاری خبرنگاران و رسانه ها در جامعه  اظهار کرد: از خصوصیات خبرنگاران،  آزادگی، ‌پرسشگری و صداقت در عمل،‌ پیگیری مطالبات اجتماعی در جهت تنویر افکار عمومی است.

وی در این نشست خبری  با تاکید بر ضرورت حراست از خون ارزشمندان شهیدان انقلاب اسلامی تصریح کرد: در عصر انفجار اطلاعات زندگی می کنیم و در کشور مان به حول و قوه الهی ،‌زیر ساخت رسانه ای  شکل گرفته  است و چون ادعای عدالتخواهی داریم هجمه وسیع و ناجوانمردانه علیه ایران اسلامی شکل گرفته است و نقش رسانه برای مقابله با این هجوم بسیار پر اهمیت است.

چراغی در همین راستا عنوان کرد: رقابت پذیری صنعت دریایی ما را به  صنعتی پویا و رو به جلو تبدیل کرده است و برای تقویت این حوزه  به حضور خبرنگاران  و رسانه های فعال نیاز داریم که  لازمه پیشرفته در صنعت است.

 

*** رشد 45 درصد تخلیه و بارگیری کالا در گیلان

مدیر کل بنادر و دریا نوردی گیلان با اشاره به اینکه امروزه صنعت دریایی و بندری بیشترین اشتغال و درآمدزایی را در کشورهای پیشرفته ایجاد می کند، اعلام کرد: در چهارماهه اول امسال میزان تخلیه و بارگیری مقایسه با چهار ماهه مشابه سال قبل 45 درصد رشد دارد و این درشرایطی بود که طی چند سال گذشته در این خصوص  نه تنها رشدی را شاهد نبودیم،‌ بلکه حرکت نزولی بوده است.

وی متذکر شد: در همین مدت با بازار یابی های مناسب و اصلاح قیمت ها توانسته ایم15 درصد رشد مثبت  در بخش تجارت داشتیم  در حالی که این میزان در سالهای قبل منفی بوده  و آمارها نشانگر آن است که سایر بنادر حاشیه خزر نیز دارای نمودار منفی هستند.

مدیر کل بنادر و دریا نوری توضیح داد،‌ نکته حائز اهمیت این است که در 4 ماهه امسال برخلاف سالهای گذشته در صادرات کالا نیز رشد مثبت داشته ایم که هدف اصلی اقتصادی مقاومتی صادرات کالاهای غیر نفتی در حوزه تجارت بین المللی است و ما در استان در همین مسیر حرکت می کنیم.

 

*** توسعه بنادر استان و ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی

این مقام بندری  که سابقه مدیریتی زیادی در این بخش دارد ،‌اظهار کرد: در راستای طرح های توسعه بنادر گیلان، انزلی که بندر اصلی است در بخش دولتی و خصوصی سرمایه گذاریهایی انجام می شود و بر این اساس ظرفیت بندری که طی سالهای هفت میلیون تن بود،‌هم اکنون به 11میلیون تن افزایش یافته و این میزان به 17 میلیون تن در یک چشم انداز کوتاه مدت افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه ریزی در هفته دولت امسال، اسکله دوم بندر آستارا افتتاح و بهره برداری خواهد شد ، افزود: ظرفیت بندر آستارا نیز از 600 هزار تن به یک میلیون تن افزایش یافته و ساخت و توسعه بندر چمخاله لنگرود را نیز در دستورکار داریم.

مهندس چراغی یاد آور شد: در بخش خصوصی روساخت های بندری و تجاری شامل سیلوها، انبارها، مخازن،‌سردخانه ها، پایانه های صادراتی ، اسکله های صادراتی و ... با جذب سرمایه  بخش خصوصی به  70 میلیارد تومان رسید و  این میزان امسال  به یکصد میلیارد تومان می رسد.

در عین حالی ،‌رویکرد ما در آینده برای صنعت دریایی و بنادر تنوع کالا و فراوانی است که واردات،‌صادرات و ترانزیک کالا،‌تغییر در روش ها و حمل و نقل از اهداف به شمار می رود، به ویژه آنکه حمل و نقل سنتی ،‌مدرن خواهد شد.

***   تقویت و توسعه حوزه گردشگری دریایی گیلان

مدیر کل بنادر و دریا نوردی گیلان در این نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: از اهداف اصلی بنادر در استان ،‌توجه و تقویت حوزه گردشگری است که متاسفانه تاکنون با وجود پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری نتوانسته ایم از این موقعیت به درستی بهره بگیریم و در جذب گردشگر موفق نبوده ایم. براین اساس طرحی ارائه شده است که در چارچوب  گردشگری دریایی " مارینا" از انواع گردشگری های موجود دریایی در جهان استفاده شود . به گفته وی به همین منظور حوضچه غربی در بندر انزلی با افتتاح یک سالن بزرگ و مدرن به بخش گردشگری تبدیل شده است.

براساس برنامه ریزی ها و راهبردهای مدون هتل های دریایی ، تفرجگاه های ساحلی، مراکز خرید و خرید قایق ها و کشتی های متناسب در این طرح قرار گرفته است و از سیستم بانکی خواسته شده تا برای خرید این شناورهای با بخش خصوصی همکاری لازم را داشته باشند. از همین روی تسهیلات قابل توجه و مناسبی برای خرید شناورهای گردشگری با بهره اندک در نظر گرفته شده که واجدین شرایط می توانند از این امتیاز استفاده کنند.

وی اظهار کرد: هر قدر در این بخش های هزینه شود در واقع درآمد است و هزینه محسوب نمی شود. مارینا یا مجتمع گردشگری دریایی در بندرانزلی در ردیف اولین ها خواهد بود.

در این راستا به سه سرمایه گذاری ایرانی و مشترک گفت وگوهایی شده است که امیدواریم به نتایجی خوبی برسد.

مدیر کل بنادر و دریا نوردی در پایان این نشست ، در باره استفاده از خط آهن قزوین به رشت و انزلی هم گفت :  این خط آهن برای حمل و نقل کالا مناسب خواهد بود به خصوص آنکه انزلی قدیمی ترین و مجهزترین بندر ساحل خزر محسوب می شود.

۱۷ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۹:۴۳
روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان |
کد خبر : ۳۶,۴۰۲

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید