یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷

اخبار

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت؛

پس کرانه یک محدودیت محسوب نمی شود

پس کرانه یک محدودیت محسوب نمی شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، صبح امروز مهندس "حسین چراغی" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در جمع کارکنان این اداره کل اظهار داشت: بندر انزلی یکی از بنادر پرسابقه کشور است و از بنادر معتبر شمال کشور در ناحیه خزر محسوب میشود و به لحاظ  استراتژی از قدیم به عنوان دروازه اروپا و ایران از آن یاد شده است، بطوری که بسیاری از مقامات کشورهای مختلف از بندر انزلی تردد میکردند و علاوه برآن دروازه ورود کالا هم بوده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به دو قرن است که بندر انزلی به محل تبادلات اقتصادی کشورهای حاشیه خزر و ایران تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: بندر انزلی با 4 پست اسکله اولیه آغاز به کار کرد و اکنون این تعداد به 10 پست اسکله با ظرفیت 13 میلیون تن کالا رسیده است و در طرح آتی به 20 پست اسکله با ظرفیت تخلیه و بارگیری 17 میلیون تن کالا قدرت رشد و توسعه خواهد داشت و این یک نیاز است برای منطقه و بندر انزلی است.

مهندس چراغی افزود: بدین منظور برای آن، سند توسعه راهبردی با توجه به سند بالادستی و سند استراتژی برنامه ریزی شده است و با اهداف 5 ساله در افق برنامه ششم و طرح جامع بنادر کشور، 7 محور اساسی طراحی شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اهداف هفتگانه این سند را اینچنین برشمرد: هدف اول شامل افزایش بارگیری بنادر تجاری استان خصوصا بندر انزلی تا پایان سال 1399به 15 میلیون تن میباشد و دومین هدف ایجاد زیرساختهای گردشگری دریایی و سفرهای تفریحی دریایی در سطح سواحل با ظرفیت 100 هزار نفری است.

وی ادامه داد: سومین هدف جذب سرمایه غیر دولتی و بخش خصوصی در بنادر استان و چهارمین هدف را برمبنای جذب سرمایه گذاری دولتی و عمدتا منابع سازمان بنادر برای توسعه بندری و دریایی است.

مهندس چراغی پنجمین هدف افزایش ظرفیت کانتینری دریایی به 30 هزار TEU دانست و گفت: ششمین هدف سند، کاهش متوسط ارایه خدمات به کشتی ها با توجه به استانداردهای قابل قبول و مطلوب مشتری ها و هفتمین هدف از اهداف هفتگانه ارتقا ایمنی بنادر استان که در برش های یک ساله از سال 1395 تا 1399 تدوین شده است.

نماینده عالی سازمان بنادر در گیلان در ادامه با اشاره به فروپاشی کشور شوروی  و ایجاد کشورهای مستقل، تصریح کرد: پس از ایجاد کشورهای جدید در آسیای میانه الگوی تقاضای این کشورها تغییر کرد و در مبادلات تجاری و بازرگانی فقط  با کالاهایی نظیر آهن آلات و چوب دیگر مواجه نبوده ایم و رویکرد متفاوتی ایجاد شد.

وی  ادامه داد:در بنادر شمال کشور با توجه به وجود و قرار گرفتن در کریدورهای مختلف از جمله کریدور شمال-جنوب و تراسیکا (شرق به غرب) و وجود جاده ابریشم به عنوان یکی از مسیرهای سنتی بین المللی و ترانزیت در کشور،متناسب با نیازهای کشورهای همسایه در این کریدور ترانزیت قابل تغییر است و بر اساس سند استراتژیک باید از ظرفیتهای مختلف استفاده شود خصوصا از ظرفیت ترانزیت شمال-جنوب که با توسعه ترانزیت بخش خصوصی و در انزلی ترانزیت کالاهای کشورهایی چون سوریه و عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی آفریقا با وجود تفاهمنامه کالاهای ترانزیت هند به روسیه بسیار مهم است و این توافقنامه بین روسیه و هند میتواند ظرفیت خوبی از بنادر ایران خصوصا برای انزلی ایجاد کند.

مهندس چراغی در ادامه با اشاره به ظرفیت وجود راه آهن و اتصال آن به بندر انزلی یادآور شد:بر اساس سند استراتژیک، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر مد نظر است که با توجه به صادرات و واردات محصولات جدید مثل غلات از جمله جو و گندم زیرساختهایی فراهم شده و اسکله های خاص این نوع محصولات ساخته شده است

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه در حال مطالعه برای اتصال بندر به شبکه ریلی کشور هستیم متذکر شد: بسیاری از محصولات نظیر غلات زیر ساخت حمل و نقلی و انتقال چند وجهی را می طلبد و این اتصال مزیت رقابتی جدیدی بوجود می آورد که بتوانیم رقابت پذیر بیشتری برای بندر انزلی ایجاد کنیم.

وی بیان اینکه روش حمل و نقل در دنیا تغییرات اساسی داشته است و امروز در تجارت بین المللی، حمل و نقل لجستیک موضوعی زنجیره ای است که در بنادر مطرح می گردد، عنوان کرد: بنادر در زنجیره تامین دخالت دارند و برای هر واحد کالا از مبدا تا مقصد مدیریت صورت میگیرد هم برای زمان و هم برای قیمت تمام شده کالا لذا امروزه الگوی بندر داری و مدیریت به گونه ای نیست که کالا متوقف شود و بعد به بازار مصرف  برسد یعنی با توجه به نرم افزارهایی از زمان حرکت از مبدا تا رسیدن به بنادر و تحویل به مصرف کننده کمترین زمان را به خود اختصاص میدهد و مدت ماندگاری کالا در بنادر کمترین زمان را پیدا می کند و این به مدیریت لجستیک کالا بستگی دارد و اگر این ادعا را داشته باشیم، پس کرانه یک محدودیت محسوب نمی شود و بندر انزلی  با 140 هکتار اراضی پس کرانه و 20 پست اسکله با قابلیت انجام تا 17 میلیون تن کالا، آمادگی انجام خدمات بندری را دارد و این داخل شهر بودن محدودیت نیست لذا هیچ نگرانی نداریم زیرا با توجه به اینکه برای اتصال بندر به راه آهن محدوده بندر خشک را هم در نظر گرفته و در آن محدوده مراکز توضیح و صنایع تبدیلی را برای توسعه آینده دیده ایم و این قابلیت نسل سوم بنادر در دنیا است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص تراتزیت در کشور گفت:ترانزیت در کشور یک موضوع عمومی است و فقط محدود به بندرانزلی و بنادر نیست و مشکل اساسی برای عدم استفاده درست از ظرفیتهای ترانزیت، وجود سازمان های متعدد در بحث امور ترانزیتی است بگونه ای که برای عبور هر واحد کالا از بنادر شمال یا جنوب 18 سازمان باید این واحد کالا را بررسی و تایید کنند که این عبور کالا را کند می کند و این موضوع با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد لذا زمان و هزینه افزایش پیدا میکند و نسبت به مسیرهای دیگر و غیر رقابتی میشود، بنابراین اگر یکپارچگی در سازمانهای دخیل در ترانزیت داشته باشیم و تعداد این سازمان را کاهش دهیم، نه تنها بندر انزلی بلکه بنادر دیگر هم می توانند معادل صادرات نفت درآمد داشته باشند.

نماینده عالی سازمان بنادر در گیلان ادامه داد:یک مشکل در حمل و نقل بین المللی که عمومیت دارد شاخص لجستیک کالا است که بانک جهانی این شاخص را محاسبه می کند و ال پی ای شاخص لجستیک عملکرد هر کشور است که در 150 کشور دنیا محاسبه میشود و بین کشورها ایران دارای رتبه 100 به بالا است و این استاندار نیست و در مسیر حمل و نقل کالا معیوب است و کالاهای کمتری تمایل به عبور و مرور پیدا می کنند و راه رسیدن به پیشرویی مثل کشورهای پیشرو دنیا این است که باید مدیریت یکپارچه در تجارت خارجی و تبادلات کالا را داشته باشیم و مطالعات نشان میدهد وجود رهبری در سازمان های حمل و نقل کالا و متمرکز کردن کارها و حدف برخی زواید کار میتواند این چرخه را به سمت سازمان دهی توسعه یافته پیش ببرد که هم در قیمت تمام شده کالا و هم در زمان حمل کالا کاهش محسوسی دیده شود که این فاکتور بسیار مهمی در صنعت حمل و نقل بین المللی است.

مهندس چراغی در خصوص استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد در جوار بنادر به بندر جبل علی و وجود منطقه آزاد جبل علی اشاره و افزود:با توجه به قوانین مناطق آزاد در هر کشور می توان جریان تجاری صادرات و واردات در بنادر را تسهیل کرد و ما در بندرانزلی با وجود منطقه آزاد اگر بتوانیم در راستای هم افزایی سازمان های حمل و نقل کالا قوانین مناطق آزاد را بکار بگیریم موفق عمل کرده ایم و در افزایش و توسعه تجارت در منطقه شمال کشورقطعا موفق تر خواهیم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص بحث صنعت گردشگری از طریق دریانوری گفت:گردشگری دریایی یکی از ظرفیتهای بنادر شمال کشور است در گذشته زیر ساختهایی این صنعت وجود نداشته است این درحالی است که توجه به زیر ساختهای صنعت گردشگری می تواند تولید ثروت کند و ابعاد تولید فرصت شغلی را نمایان سازد.

مطالعات در سه سال گذشته چرایی این موضوع را نشان میدهد و تنها با ورود سرمایه گزار باید از گردشگری نزدیک  دریا استفاده کنیم و به همین دلیل مارینا را پیشنهاد دادیم که از سال 93 شروع گردید و با هدف ایجاد و اتصال ماریناها از بنادر آستارا-تالش-انزلی و بندر انزلی -بندر کاسپین- بندر چمخاله می توان خطوط دریایی مسافری ایجاد کرد که هم گردشگری دریایی اقتصادی شود و هم بخشی از حمل و نقل جاده ای منفصل از راهها شود و هر دو بصرفه اقتصادی است و در بخش بین الملل هم با استفاده از تبادلات بین المللی با ایجاد برنامه خطوط منظم گردشگری دریایی بین کشورهای متصل به دریای خزر با تدوین تفاهمنامه هایی مشترک بین کشورها با هماهنگی وزارت امور خارجه طبق قوانین بین المللی می توان رونق این صنعت را در کنار ارزآوری کالا ایجاد کرد و در این راه سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور باید فعال شود.

مدیرکل بنادر گیلان در پایان به وجود بنادر کوچک اشاره و گفت:یکی از کارهای خوب سازمان، فعال سازی بنادر کوچک در استان گیلان است به مانند بندر آستارا که در غربی ترین شهرستان گیلان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و بهره برداری دراز مدت سرمایه گذار که می توان از اینگونه طرح ها برای تبادل ظرفیت کالا و مسافر و طرحهای گردشگری در نقاط  دیگر هم بهره برد.

۲ مرداد ۱۳۹۷ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۲۷۲