مراسم تکریم و معارفه معاونت امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر ودریانوردی استان گیلان با حضور عضو هیأت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفت.
به
گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، عصر امروز با حضور "محمدعلی حسن
زاده" عضو هیأت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی
به همراه "حمیدرضا آبایی" مدیر کل
بنادر و دریانوردی استان گیلان و معاونین
این اداره کل مراسم تکریم و معارفه معاونت امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر
ودریانوردی استان گیلان برگزار شد.
محمد
علی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در این مراسم
با بیان اینکه بندر انزلی یکی از مهمترین بنادر کشور است، اظهار داشت: مجتمع بندری
انزلی علاوه بر مهمترین، قدیمی ترین بندر حاشیه دریای خزر نیز محسوب می شود.
وی با اشاره به
پیشینه و قدمت بندر انزلی افزود: در قرون گذشته پیش تجربه ی عملیاتی جابجایی کالاها
از اروپا به دریای خزر و از آنجا به بندر انزلی و از بندر انزلی به سراسر کشور این
کالاها طی می شد تا در جنوب بتوانند به شبه قاره هند و سایر کشورهای دنیا ارسال
کنند که امروز تحت عنوان کریدور شمال به جنوب نام برده می شود.
معاون
امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد حمایت های سازمان بنادر و
دریانوردی از مجتمع بندری انزلی خاطرنشان کرد: بندر انزلی یکی
از بنادر بسیار مهم کشور است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز هر آنچه در توان دارد
در جهت تداوم حیات و نشاط این بندر انجام می دهد و در دستور کار دارد.
حسن
زاده با اشاره
به شرایط کشور در عرصه ی تولید تصریح کرد: زمانی کشورمان وارد کننده فولاد بود اما
اکنون به لطف سیاست گذاری و برنامه ریزی های صحیح به عنوان صادر کننده ی فولاد
هستیم و این امر اتفاقی خجسته ای است.
وی ادامه داد:
سال گذشته در حدود 4 میلیون تن فولاد در جنوب کشور صادر کردیم و این نشان دهنده ی
یک آینده نگری و برنامه ی درست است.
معاون
امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تبدیل بنادر از تک
محصولی به چند محصولی بیان داشت: باید سبد کالای محصولات در بنادر متنوع باشد زیرا اگر
بنادر فقط در زمینه ی یک محصول خاص فعالیت کنند آسیب پذیری آنان بیشتر خواهد شد
اگرچه که هزینه ی تمام شده پایین باشد.
حسن زاده با اشاره
به رویکرد لجستیکی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: عمده کارخانه تصفیه روغن
در شمال کشور است و تا پیش از این روغن تصفیه نشده از برزیل و سایر کشورها خریداری
می شد و با کشتی حمل می گردید و در بنادر شهید رجایی و بندر امام تخلیه می شد و از
آنجا به صورت زمینی و یا توسط قطار به کارخانه هایی در استان مازندران و استان
تهران حمل می گردید و پس از تصفیه و بسته بندی در استانهای جنوبی و شمالی توزیع می
شد اما امروز به لطف رویکرد لجستیکی، اینگونه کالاها از کشورهای شمالی خریداری و
از ظرفیت بنادری نظیر انزلی استفاده می شود و مسیر کوتاهتری به کارخانه حمل می شود
و قیمت تمام شده برای مصرف کننده ی نهایی کمتر خواهد بود .
وی اضافه کرد :
بر اثر این رویکرد جدید امکان دارد که حجم باری که در بنادر امام خمینی و شهید
رجایی تخلیه و بارگیری می شد ،کاهش یابد. سازمان بنادر در جایگاهی که از نظر
اقتصادی در کشور دارد می تواند هزینه های این رویکردهای صحیح را بپذیرد .
معاون
امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه نیروهای
شاغل در بنادر کشور جز نیروهایی هستند که دارای دانش خاصی بوده، عنوان داشت: تلاش
سازمان بر این است که این نیروها حفظ شوند.
حسن زاده با
اشاره به شرایط کشور در خصوص تحریم های ظالمانه علیه کشور گفت : شرایط کار در کشور
با توجه به این اقدامات خصمانه و تحریم های ظالمانه را سخت کرده اما با این حال به
خواست خداوند توانسته ایم با تلاش بسیار از بروز مشکل برای پرسنل بنادر جلوگیری
کنیم.
وی ادامه داد :
سازمان بنادر یکی از بزرگترین سازمانهای سرمایه پذیر بخش خصوصی است و می توان به
جرات گفت که در شرایطی که کشور در دوران مطلوب اقتصادی به سر نمی برد ما همچنان
توانسته ایم فرصت های شغلی را در بنادر ایجاد کنیم و همچنین درخواست اجرای پروژه
های مختلف در بندر انزلی مطرح شده که با انعقاد قرارداد از ظرفیت ها و فرصت های
این بندر بهره گیری خواهد شد .
وی اظهار کرد :
در حال حاضر آن چیزی که در بنادر شمالی منجمله بندر انزلی در حال رخ دادن است
جابجایی و حجم سبد کالا است زیرا پیش از این شاهد تخلیه و جابجایی غلات در بندر
انزلی نبودیم اما اکنون نه فقط در این بندر بلکه در سایر بنادر نیز این اتفاق در
حال رخ دادن است و این همان رویکرد لجستیک سازمان بنادر است.
وی با بیان
اینکه در سال جدید شاهد شکوفایی بیشتری در بنادر با اجرای پروژه ها خواهیم بود
گفت: کالاهای جدیدی به سبد کالای بنادر اضافه خواهد شد و باید در بخش بازاریابی
اقدامات بیشتری انجام دهیم چرا که بنادری مانند بندر انزلی این ظرفیت را دارند که
به بنادر نسل دو که بنادر صنعتی هستند ارتقا یابند و یکی از ویژگی های بنادر نسل
دو این است که می توانند فرصت های شغلی جدید ایجاد کنند.
حسن زاده افزود
: اگر بتوانیم با بازاریابی صنایع فعالیت های دارای ارزش افزوده را در این بنادر
مستقر کنیم و کالاها را با رایزنی تجار جابجا کنیم بندر می تواند رونق بگیرد و
موتور محرک همه ی کشورها و شهرهای ساحلی در دنیا ، بنادر هستند و بنادر به جهت
اینکه نقطه ی تلاقی خشکی و دریا هستند می توانند مولد کسب و کار باشند .
وی اذعان داشت :
این آمادگی در سازمان وجود دارد که در قالب سیاست ها و مصوبات بتواند نقش مهمی را
در زمینه ارتقای سطح اقتصادی استان و کشور بازی کند .
دکتر
"حمیدرضا آبایی" مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در این
مراسم نیز ضمن تسلیت به هموطنان سیل زده و ابراز همدردی با آنان در خصوص مراسم
تکریم و معارفه معاونت امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر ودریانوردی استان
گیلان اظهار داشت: تغییر در مدیریت هیچگاه به معنی نفی عملکرد مدیریت گذشته نیست اما
با این حال معاونت امور بندری و اقتصادی گذشته از بهترین نیروهای اداره کل
بنادر ودریانوردی استان گیلان محسوب می شدند.
وی
با بیان اینکه کارکنان با تجربه و خوبی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان
حضور دارند، افزود: معاون جدید در پست پیشین به عنوان رئیس اداره امور مناطق آزاد
و ویژه بندری سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت داشتند و دانش و تجارب ارزشمندی را با
خود به همراه دارند.
مدیر
کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ادامه داد: مجتمع بندری انزلی را با تجارب و
تعاملات به جایگاه اصلی خود باز میگردانیم.
آبایی
در پایان با بیان اینکه مشکلات و معضلات بندر انزلی را شناسایی کرده ایم گفت: با
برنامه ریزی های انجام شده و حمایت های سازمان موجب افزایش پتانسیل بنادر استان
گیلان شده و در راستای اهداف عالی سازمان بنادر و دریانوردی گام بر می داریم.
به
گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، دکتر آبایی در این
مراسم ضمن تقدیر از تلاش های "مهرزاد نژاد اسم" در راستای پیشبرد اهداف
سازمانی و خدمات، "محمد محسن سلیمی پور" را به عنوان معاونت امور بندری
و اقتصادی اداره کل بنادر ودریانوردی استان گیلان منصوب کردند.







